Jysk Jalta


Mitt i Jalta uppe på en höjd så det syns över hela bygden ligger ett stort Jysk-varuhus! Danskarna är (nästan) lika bra som Ikea på att ta plats ute i världen! ;-) Gick runt lite i varuhuset. Kändes som hemma...förvånande? Nää...

Lite kort om språklektionerna

Det jag framför allt kommer att sakna efter min tid i Jalta är faktiskt rysklektionerna. Hade en fantastiskt lärare - Irina. Här är hon förresten, på bilden! Hon engagerade sig verkligen för att lektionerna skulle bli så bra som möjligt! Jag tror faktiskt inte jag kunde få bättre språkundervisning! :-)

Annars saknar jag solen, stränderna, Espresso på Café Sadko ....


Aerosvit...

Nu har jag varit hemma i Umeå i snart två dagar. Första intrycket av att ha svensk mark under fötterna var att det kändes mystiskt att prata svenska igen. Plötsligt blev jag smärtsamt medveten om hur "norrländsk" jag låter. Kanske berodde det också på att jag träffade en mycket trevlig snubbe från Västerås på Kievs flygplats. Apropå flygplats förresten...

Kievs flygplats Borispol var en smärtsam upplevelse. Inte enbart på grund av att man får intrycket av att de samlat alldeles för mycket folk på en alldeles för liten yta. Främst är det flygbolaget Aerosvit jag tänker på. Sämre service får man leta länge efter. Mitt plan skulle egentligen ha lyft vid två-tiden men hade försenats till klockan 18, något som jag visste om eftersom jag kollat min mail två dagar tidigare. Men många fick veta det först på flygplatsen. Den 18-tjejen bakom disken på service-kontoret lovade att flygbolaget skulle ordna lite mackor åt oss väntande resenärer. Mackorna skulle anlända klockan 15, eller åtminstine kl 16. Klockan blev 16.30. Inga mackor. Vid det här laget hade både jag och min reskamrat från Västerås blivit trötta på att vänta. Vi gick och checkade in. Väl när vi passerat incheckningen och passkontroll och köpt en svindyr flygplatsmacka för 60 kronor kom beskedet: Planet till Stockholm är försenat ytterligare en timme! Det började gå upp för mig att jag inte skulle hinna med mitt anslutningsflyg till Umeå! Jag hade redan tvingats boka om det planet pga att Aerosvit redan försenats sedan tidigare. Eftersom vi redan gått igenom passkontrollen och befann oss i gate-området fanns det ingen från Aerosvit att tala med om detta. Jag beslöt att ta upp detta med personalen på planet.Väl på plats på Arlanda ser jag mitt umeå-plan taxa ut på startbanan utan mig!

Jag tog ett allvarligt snack med Aerosvits representant (var nog rätt upprörd) som sa att jag skulle skicka in alla kvitton på mina extraomkostnader. Sedan gick jag till Sas informationsdisk och bokade en ny flygbiljett för måndagmorgonen. Fick övernatta hos Jocke (killen från Västerås) - i hans lägenhet i Stockholm. Schysst kille. Sedan på måndagmorgonen tog jag mig ut till Arlanda igen och hann med planet till Umeå!

Idag har jag skrivit och skickat ett långt brev till Aerosvits kontor i Stockholm där jag tydligt beskriver att jag vill ha ersättning för de extra flygbiljetterna jag tvingades boka. Fortsättning följer...

Kiev

jo jag overlevde tagresan Svettigt var det men det gick bra att sova. Nu ar jag i Kiev och ska snart aka till flygplatsen. Dar ska jag ta ett snack med Aerosvit och se till att de betalar mig for att jag tvingats boka om min biljett till Umea.

Pa hemvag...

sa ar man pa vag hem efter tre veckor i Jalta. Sitter nu pa ett internetcafe i Simferopol och bloggar medan jag vantar pa taget som ska ta mig till Kiev. Det kanns lite vemodigt att lamna Krim eftersom jag precis borjat kanna mig hemma har och lart kanna ett par personer. Men men borta bra men hemma bast som det heter.

Jag skrev igar att jag fatt lite problem med mitt flyg. Nu har jag fatt besked av Aerosvit att jag ska kontakta deras servicepersonal pa flygplatsen Borispol i Kiev. Jag hoppas de kan hjalpa mig och att Aerosvit ocksa betalar alla omkostnader. Enligt vad jag hort sa har Aerosvit en dalig ekonomisk situation och har tvingats stalla in flera flighter. Antagligen ar det val den ekonomiska krisen som spokar. Den har slagit hart mot hela det har landet.

Om knappt en timme gar taget. Platzkartnyij. Det ar tredjeklass for er som aldrig akt tag i Ukraina och Ryssland. Det blir en upplevelse... Poka!

RSS 2.0