Problemy...

Nu har jag fått lite trassel. Idag när jag kollade mejlen upptäckte jag att jag fått ett meddelande från Aerosvit, det ukrainska flygbolaget jag åker med, att de ändrat tid för mitt flyg! Istället för att åka hem vid två-tiden på söndag lyfter planet vid sex, vilket innebär att jag kommer att missa anslutningsflyget till Umeå! Jag kan inte göra så mycket åt det just nu. Imorgon eftermiddag tar jag tåget till Kiev och sedan får jag gå och tala med personalen när jag kommer till flygplatsen. Förhoppningsvis hjälper de mig att boka om och står även för kostnaden. Det borde de ju göra eftersom det ät flygbolaget som ändrat tidsschemat. I bästa fall kommer jag med ett senare plan till Umeå på söndag kväll, i värsta fall tvingas jag övernatta på Arlanda. Jaja, vad vore väl en resa utan lite problem. Jag har levt en rätt plågsamt skyddad tillvaro här nere så härligt med lite "action"...

Hemma hos


Nu är det bara ett par skälvande dagar kvar av min vistelse här i Jalta. Det känns som om tiden har flugit iväg - vremja letajet!! Innan jag åkte hade jag försatsen att hinna med att göra en massa olika saker och resa runt och se olika platser på Krimhalvön. Jag har bara gjort en bråkdel av allt. Förra helgen var jag i Sefastopol som ni kan se på en del bilder och jag har också varit upp på ett av de högsta bergen här - Aj Petri. Där var en fantastisk utsikt över strandremsan! Tyvärr hade jag inte med mig min kamera dit så inga bilder, tyvärr tyvärr! :-( Orutinerat jag vet!

Jag bara måste ju visa er alla en bild på min fantastiska värdmamma - Jekaterina! Hon är mycket trevlig och bra på alla sätt. Jag är förstås inte den enda utlänning hon haft inneboende, hon är van vid såna som oss. Men hon har redan talat om för mig att hon kommer att sakna mig när jag åker. Det går mycket bra att förstå henne, faktiskt bättre än jag trodde! Jag har hunnit lära mig en hel på de här tre veckorna även om det återstår myyyycket innan jag kan börja hävda att jag faktiskt kan tala ryska...



Ännu mer Muscle Beach




Här är något att se upp till, alla träningsfreaks! :-)

Malibu Beach



Malibu ligger inte bara i Los Angeles. Jalta har sitt alldeles egna Malibu beach...  ;-)

More Muscle Beach


Muscle Beach Yalta


Skryt och skrävel på hög nivå. :-)

Jag måste bara berätta vad min privatlärare sa till mig idag! Under lektionen berömde hon mig och menade att jag var som en enda stor present för en språklärare! :-) Det hon syftade på är att jag har väldigt lätt för grammatik, något som väl får betraktas som relativt ovanligt! De är vana vid svenskar som kommer hit och har svårt att förstå den allra enklaste grammatiken, men jag och Irina (läraren) sysslar med en hel del avancerade grammatiska övningar! Jag lär mig mycket, både av henne och av att bo med min tant i lägenheten på Kirovshty ulitsa. Ägarinnan - Jekaterina - har för övrigt redan beklagat sig över att det kommer bli tomt när jag åker och att hon har vant sig vid att ha mig där hemma. Känns bra, måste erkännas. Hon ska få en ask med svensk choklad när jag kommer hem.

Nog med skryt. Det ligger inte för en försynt svensk! Idag har jag annars varit på träningen. Fitnesscentret Fit Art i centrala Jalta. Bilder kommer. Efteråt gick jag och Mats - en annan student - till stranden för att ta ett svalkande dopp. Sedan gick vi och tog en bit mat för ca 50-60 griven - ungefär lika många kronor. Kändes dyrt.

Krigsfartyg och ubåtar


I Sefastopols hamn ligger många gamla fartyg och guppar. Här en ubåt. I Sefastopol finns både ukrainska och den ryska flottan placerad. De ryska fartygen ligger för sig inom ett välbevakat område.

Mitt i betongen


Här en betongstrand i Sefastopol, drygt två timmars bussresa från Jalta. Härligt väder denna dag, dock något hårt att ligga och glassa. Ändå var det många som utnyttjade tillfället.

PICTURES FROM YALTA!

www.resdagboken.se/Default.aspx

 

Now I have uploaded some pictures from Yalta. Follow the link above and you will find them!


Ani Lorak


Anni Lorak


Här en affish ute på stan som gör reklam för att den berömda sångerskan Anni Lorak ska uppträda i Jaltas konserthus. På bilden också en flanerande tjej. Hihi :-)

Muscle Beach Yalta

Igår promenerade jag längs stranden och hittade ett område som kallas för Muscle Beach, precis som i Los Angeles! Det fanns ett litet gym utomhus alldeles intill stranden! Om jag tränade? Behöver någon undra? Jag kommer att gå dit en gång till den här veckan och även nästa vecka! Behöver jag tillägga att det var gratis? En rätt ovanlig företeelse nuförtiden...

Jag har också börjat gå på ett Fitnesscenter, men det är mest för kondition och rörlighet. Igår var det "Interval Cardio", men jag upptäckte snart att instruktören Katja nog missförstått det där med Cardio...det var knappast någon konditionsträning - det var snarare en massa jonglerande med tjejvikter och armhävningar och situps. Det sistnämndnda förvisso krävande! Desutom gjorde hon olika kroppsrörelser som jag knappt ens i min vildaste fantasi skulle klara av att utföra - än mindre beskriva i en blogg.

Hur som helst,som ni alla märker: Jag sitter inte på krogen och dricker öl för fem kronor hela dagarna! Jag tränar och står i minsann! Och inogda izutjaju po russki. (och ibland pluggar jag ryska). Men ryska lär jag mig i och för sig hela tiden, inte bara när jag är på lektionerna. Ryskan finns överallt och alltså lär jag mig hela tiden.

 

Jag kommer givetvis att lägga upp bilder på Muscle Beach Yalta, men allt har sin tid.

För övrigt känns det som om tiden flyger iväg här. Det har redan snart gått två veckor. Vremja letajet! Ooh! Gospodi!!!!!!


Poznakomitsja c novymi ludjami...To get to know new people.

Po anglijskij, tjitajete dalshe pazhalujsta...

Nu har jag varit i Jalta en hel vecka. Seytjas ja bil v Jalte uzhe nedelju. Jag borjar sakta komma in i spraket och blir battre och battre pa att samtala med befolkningen. Igar blev hag bekant med en man som heter Sergej. Han berattade att han bor i Moskva och jobbar pa den privata ryska tv-stationen PTP (RTR). Han var en mycket intressant person och vi samtalade lange. Han forsokte tala pa engelska men det gick inte sa bra sa det var nodvandigt att tala pa ryska. Jag forstar bra, men man maste tala langsamt. Annars tycker jag det generellt ar svart att lara kanna manniskor har. Alla, nastan, ar har pa semester med sina familjer och har ingen anledning att borja prata med utlandska studenter. Nar jag var i Petrozavodsk var det annorlunda. Da kande jag redan en del studenter innan jag kom dit for en manad. Da var det latt att komma in i samhallet och traffa mer folk och fa nya bekanta. Men har i Jalta finns mycket folk och jag ska nog kunna lara kanna fler personer vid tillfalle. Jag borjar i varje fall trivas har! Synd bara att det bara ar tva veckor kvar och sen maste jag fara hem till Umea.

---

 

Now I have been in Yalta for a week! Allready! I am slowly starting to grow when it comes to russian language and I am getting better at talking to people here. Yesterday I get aquainted with a russian man, who is living in Moscow, working for the TV station PTP (RTR). He was very interesting man and we talked about work, salary, Yalta and etc. He didnt speak very well english so it was necessery for us to talk in russian! Generally spoken, I think it is hard to start talking to people here. I am only here for a few weeks and everyone here is together with their families on vacation. They have no interest in getting to know a student from Sweden. When I was in Petrozavodsk it was easier,but then I allready knew people before I got there for a month to study. But I firmely beleive that I will get to know more people here. I will be here for two more weeks, k cozhaleniju tolka dva nedeli!! I am starting to like it here! Dont want to go back to Umea yet! Ne xotju yexat v Ymeo uzhe...


Ekonomin i Ukraina i.td.

Cevodnja xotju napisat nemnogo o situatsii ekonomiki v Ukrainie. A tolko po shvjetskij, prosti menya!

Idag ska jag skriva lite om den ekonomiska situationen i Ukraina. Ukraina är ett land som drabbats hårt av finanskrisen. Efter att krisen bröt ut har landets ekonomi befunnit sig i fritt fall. Inflationen är hög, priset på livsmedel har stigit, vilket slår hårt mot den "vanliga" befolkningen. Lönerna däremot har minskat radikalt. Min lärarinna berättade att hennes lön minskat med 40 procent, sedan hon började sitt nuvarande arbete för sju-åtta år sedan!

Särskilt utsatta är pensionärerna. Pensionen är mycket liten, bara 60 euro i månaden. Av det går hälften till hyran. Resten måste räcka till mat och det blir förstås inte något över till extravaganser. Det är lätt att förstå att många här tar emot utlänningar i sina hem för att på så sätt få ett extra tillskott till den skrala privata ekonomin. (Även om de bara får en bråkdel av vad vi faktiskt betalar i avgift för förmånen att kunna gå en språkkurs under några veckor på sommaren). Man känner sig onekligen priviligierad här, jag skulle ljuga om jag påstod något annat, i och med att jag kan gå runt med lika mycket pengar på fickan som vissa drar in på en hel månad!

Samtidigt är det väldigt mycket turister här, men mycket få - för att inte säga noll - från väst. 98% av turisterna är välbärgade ryssar, känns det som i alla fall. Ortsbefolkningen lever visserligen delvis på den inkomst turismen ger men de verkar samtidigt hyfsat less på alla turister som beter sig illa (inte alla förstås) och ställer dumma frågor. Ett exempel: igår när jag skulle fråga efter hur mycket en bussbiljett kostar till Odessa och inte riktigt hörde vad kvinnan bakom disken sa blev hon riktigt irriterad - bättre: förbannad - när jag bad henne upprepa. Det slutade med att hon skrek åt mig och skrev ner informationen på en papperslapp.


KATTPIZZ och blommor till ANNI LORAK!

Po-anglijskij, tjitajete dalshe...

På vägen mellan skolan där jag lär mig ryska och lägenheten där jag bor passerar jag en frisérsalong. Den har ett namn som gör att jag lätt kommer ihåg att jag är på rätt väg och hittar hem! Den heter Kattpizz. Jag vet inte varför och vad det betyder på ukrainska, men så heter den - Kattpizz. Prosto! :-)

Igår var jag på konsert. Jag såg Anni Lorak, som representerade Ukraina i ESC 2009 i Moskva! Det var intressant, men inte min stil. Jag gillar inte mainstream-pop. Ya ne lublu papsy! Värt att berätta är ändå att flera barn gick fram under konserten och gav blommor till henne. Det började redan efter två-tre låtar och fortsatte under hela konserten. Till slut hade hon ett mindre berg av blommor framför sig! Skulle man kunna tänka sig något liknande i Sverige? 

 

----

On my way from school and to the flat where I stay I have to pass a hairdresser with a peculiar name. The name gives me a great chance of finding my way home. The name is "Kattpizz" (in swedish: cats´piss) I don´t know why and what it means in ukrainian, but that´s the name: Kattpizz.

Yesterday I went to a concert. I watched Anni Lorak. It was interesting but I don´t like mainstream pop. It is not my style, it is as simple as that! What was interesting was that many children approached the scene during the concert and gave flowers to her! It went on and on and at the end she had a small mountain of flowers!! :-) Could you imagine something like that happen in your country?


Första dagen i Jalta och en försvunnen tågbiljett.

I en het buss, i gassande solsken anlände jag till Jalta igår eftermiddag. Innan dess hade jag åkt hela natten och halva dagen i en svettig tågkupé genom hela Ukraina. Det var riktigt skönt att komma fram och känna den jaltesiska (heter det så?) solen värma min kala hjässa!

På vägen hit hade jag en smärre incident på tåget. När jag hade klivit på och gått till min kupé kunde jag plötsligt inte hitta min biljett. (Ja, Markus - jag vet att det här låter som händelsen i Sankt Petersburg, säg nu inget haha!) Hur som helst, jag letade febrilt över allt, i fickorna, i alla väskor, i plånboken. Men biljetten var borta!! Jag kände paniken komma krypande. Då kommer en kvinna som jag delar kupé med. Jag berättade att jag letade efter biljetten och hon sa "Ooh ursäkta mig, kanske jag tog den!" hon tittade i sin väska och ja, visst hade hon tasgit biljetten! Jag hade lagt ifrån mig den tillfälligt och då råkade hon ta den eftersom hon trodde att dey var hennes! Men hur som helst, historien fick ett lyckligt slut! :-)

Kstati, jag bor hos Katerina, en gammal dam på 70 år. Hon kan ingen engelska (är någon förvånad?) så jag är tvingad att göra mig förstådd på ryska. Hon är inte ukrainska, utan ryska, hon kommer från början från Ryssland. Lägenheten är en trerummare med enkel standard. Jag har dock mitt eget rum med egen TV (lyx!!!)

Idag hade jag min första skoldag. Min lärare Irina är en trevlig kvinna, hjälpsam och verkar mycket bra på att undervisa. Hon har förstås lång erfarenhet av att lära ut ryska till utländska studenter. Hon är född i Jalta och har bott här i hela sitt liv. Hon berättade att hon tycker mycket illa om att det kommer ryska turister till Jalta varje sommar och beter sig illa; super och skränar! Jag sa att det brukar vara ett rykte som svenskar har utomlands och hon svarade att inga av hennes svenska studenter någonsin betett sig på det viset.

Jag har individuell undervisning den här veckan, men jag har lärt känna en annan svensk - Per - som också är här för att plugga ryska. Imorgon ska vi gå på konsert och se Anni Lorak, hon som representerade Ukraina i Eurovision Song Contest. Egentligen inte "my cuip of tea", men man kan ju göra undantag ibland! :-)

Det är härligt att gå runt på gatorna här i Jalta. Människorna är sympatiska och hjälpsamma. Man ser också tydligt överallt att den rysk-ortdoxa kyrkan har en självklar plats i människors vardag. Nästan alla - män som kvinnor, unga som gamla - bär på små guldkors runt halsen och det putsas och fejas på kapell som har framträdande platser mitt i turiststråken.

Nu ska jag fortsätta min vandring genom Jalta. Jag har också en del hemuppgifter att göra till morgondagens lektion. Det är inte riktigt badväder idag så det blir ingen tripp till stranden.


Imorgon börjar äventyret

SÅ är det snart dags! imorgon sticker jag till Ukraina i tre veckor! Jag kommer att lära mig det fantastiskt vackra ryska språket ännu bättre och lära känna nya intressanta människor. Dessutom kommer jag att se intressanta platser. Jag kommer bo i Jalta på Krimhalvön i en helt vanlig familj. Krim är lite speciellt jämfört med resten av Ukraina; ryska är officiellt språk vid sidan av ukrainska. Krimhalvön befolkas mest av ryssar sedan Sovjetunionens dagar. I övriga Ukraina är det bara ukrainska som är officiellt språk, även om alla talar och förstår ryska.

Välkommen till min nya blogg!


RSS 2.0